Hoe stories ons menselijk maken

Je kent het vast wel. Je wil iets delen op sociale media maar eenmaal je start met een Instagram story op te nemen of een post te schrijven, dan blokkeer je. Je weet niet meer wat je moet vertellen. Hoe maak je nu een connectie met jouw ideale klant? Wat is de basis van een goed verhaal? Hoe deel ik mijn persoonlijk verhaal? Is hier een formule voor? Wat als ik je vertel dat je dankzij enkele praktische handvaten en technieken jouw volgers om kan zetten naar klanten, of nog meer, naar ware ambassadeurs.


Eerst en vooral; wat betekent storytelling? Vrij letterlijk: een verhaal vertellen via sociale media. Je hebt een inleiding, een middenstuk en een slot. Maar het verhaal dat je deelt draait nooit volledig om jou. Je gaat iets schrijven met in het achterhoofd jouw ideale klant. Je gaat na “what’s in it for them”. Concreet zoek je een rustig plekje uit waar je de tijd kan nemen om te denken, je beeldt je in dat jouw ideale klant recht over je zit, denkt na hoe je die persoon kan helpen. Wat ga je hem of haar zeggen? Doordat je effectief een gesprek met je ideale klant visualiseert kan je alvast informatie bedenken die voor hem of haar relevant kan zijn, en dus ook relevant voor jouw volgers op sociale media.

Maar waarom is het nu juist zo belangrijk om een verhaal te vertellen? Daarvoor zijn er enkele heel simpele redenen. Mensen onthouden verhalen beter, het verbindt mensen met elkaar omdat ze er zichzelf in herkennen, het zorgt ervoor dat je de spanning opbouwt en het brengt een emotie teweeg. En het is net die emotie die zorgt dat je meer kan verkopen.

Er zijn 3 soorten verhalen die jouw doelpubliek kunnen aanzetten tot kopen:

Jouw waarom-verhaal

= Het verhaal waarin je vertelt wat je doet, het verhaal die jouw waarom weergeeft, het is het fundament van jouw onderneming. Als je een persoonlijk merk hebt is het zo belangrijk omdat het aantoont hoe jij de expert bent geworden binnen jouw vakgebied. Het is niet jouw levensverhaal, maar het verhaal die aansluit bij jouw expertise en die vertelt waar je tot hiertoe met je onderneming geraakt bent. Zo leert jouw doelgroep je kennen.

Dit verhaal bestaat uit 4 pijlers.

1. Waar jij je vroeger bevond

= Hoe was het vroeger. Hoe stond je zelf vroeger voor bepaalde zaken? Hoe stond je tegenover jouw werk? Je denkt eens na over je vroegere zelf.

2. De verandering

= Wat heeft aanleiding gegeven tot een verandering, een keerpunt?

3. De weg naar verandering

= Je bent begonnen om iets anders te doen. Je hebt het aangedurfd om zaken te overwinnen. Hoe en waarom?

4. Huidige situatie

= Je omschrijft hoe het nu voor je is, welke lessen je geleerd hebt, wat je bereikt hebt.

Jouw expertise verhaal

= Dagelijkse verhalen over wat je geleerd hebt. Je deelt je ervaring over een boek, een cursus, een opleiding, iets dat je gedaan hebt en je voegt er een les aan toe zodat je ideale klant hiermee aan de slag kan. Dit is het soort verhaal dat weergeeft dat jij de expert bent in jouw vak. Je ontwikkelt jezelf steeds verder om jouw ideale klanten ook beter van dienst te zijn.

Dit verhaal bestaat uit 3 pijlers:

1. Ervaring

Je hebt iets gedaan, een interactie gehad. Je bent bvb naar een netwerkmoment geweest. Iets dat jou eigenlijk wel angst inboezemt omdat je jezelf moet voorstellen aan mensen.

2. Jouw les

Je deelt jouw gedachten en overtuigt wat hierbij veranderd is. Je hebt de stap gezet om mensen aan te spreken waardoor je nieuwe connecties bent aangegaan.

3. Take-away voor jouw volgers

Wat kunnen ze leren van jouw les en hoe kunnen ze het zelf toepassen.

Het verhaal van jouw klant

= Hier kan je uitpakken met wat je al voor jouw ideale klant betekend hebt. Je omschrijft hoe deze klant bij je terecht gekomen is, welke uitdagingen hij had en hoe de samenwerking verliep. De voor en na situatie als het ware. Je bouwt vertrouwen op met jouw doelpubliek. Je kan het verhaal van jouw klant vertellen aan de hand van een review, een testimonial of een case studie.

Dit verhaal bestaat uit 3 pijlers.

1. Waar de klant stond

Waar je ideale klant zich bevond voordat ze met jou gingen samenwerken. Hun uitdagingen, struggles en verlangens. Jouw potentiële klanten hebben mss dezelfde uitdagingen.

2. De verandering

Je laat zien wat er veranderd is. Wat is de ervaring van je huidige klant. Het proces van de samenwerking. Wat voor inzichten heeft de huidige klant?

3. Waar ze nu staan

Wat zijn de resultaten, wat voor invloed heeft de samenwerking gehad op hun business en privé-leven.

In het werkboek, dat je hieronder kan downloaden ga je alvast aan de slag met deze 3 verhalen. Om deze verhalen ook effectief neer te schrijven in een caption geef ik je graag nog enkele tips mee.

Stel jezelf volgende 5 vragen bij het maken van je captions:

  1. Is deze caption helpful of informative?
  2. Is deze caption inspiring?
  3. Zorg ik ervoor dat mensen zich aangesproken voelen om te reageren op dit bericht?
  4. Vertelt het iets over wie ik ben of wat ik doe?
  5. Zou mijn ideale klant dit interessant vinden?

Voorbeeld 1 – “Ik houd van koffie”

  1. Neen
  2. Neen
  3. Neen
  4. Neen
  5. Ja

Voorbeeld 2 – “Ik houd van koffie, wat is jouw favoriete drank?”

  1. Neen
  2. Neen
  3. Ja —> want er was een vraag
  4. Neen
  5. Ja

Voorbeeld 3 – “Ik houd van black koffie. Hierbij mijn recept hoe ik hem maak en er het liefste van houd. Vertel me gerust wat jij het liefste drinkt of hoe jij dit recept nog beter zou maken.”

  1. Ja
  2. Ja
  3. Ja
  4. Ja
  5. Ja

Voilà, nu ben je helemaal klaar om jouw verhaal om te zetten in een ijzersterke caption. Een caption die ervoor zal zorgen dat je reactie uitlokt en dat jouw volgers zich aangetrokken voelen tot jouw product en/of dienst.

Download het werkboek

Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies in ons Cookiebeleid