Op welk platform bouw je best je website? Wix versus WordPress

Blogpost

Op welk platform bouw je best je website?

Waarom je je website niet zou moeten “ontgroeien”: Een kritische kijk op Wix. In de wereld van websitebouw is Wix een bekende naam, met zijn gebruiksvriendelijk platform en aantrekkelijke sjablonen. Maar achter deze schijnbare eenvoud schuilen enkele belangrijke beperkingen en valkuilen die gebruikers kunnen tegenkomen. Wij duiden dieper in op waarom je je website niet zou moeten “ontgroeien” aan de hand van enkele cruciale overwegingen tussen Wix en WordPress.

Wix versus WordPress

In deze blogpost vergelijken wij Wix versus WordPress. Het zijn 2 websitebouwers die veel gebruikt worden in de ondernemerswereld. We leggen vooral de focus op de Wix en welke beperkingen deze website host heeft.

Beperkingen & migratieproblemen

Het lijkt misschien handig om je website te hosten op Wix, maar bedenk wel dat je daarmee vastzit aan het platform. Het migreren van je gegevens naar elders is geen gemakkelijke taak. Als je website groeit of als je behoefte hebt aan functies die Wix niet biedt, loop je vast. In vergelijking hiermee biedt WordPress meer flexibiliteit en mogelijkheden voor aanpassingen zonder dat je je inhoud hoeft op te geven.

Wix is duurder dan je denkt

Met de gratis abonnementen heb je Wix-branding op je site en het kleine pictogram in de browserbalk is een Wix-logo. Minder mooi, als je echt jouw uniekheid wenst uit te stralen.

Je kan ook geen Google Analytics-tracking (je kan dus geen gegevens bijhouden van mensen die langskwamen op je website) toevoegen totdat je een premium abonnement koopt. Dan betaal je voor een goed plan €14,5 tot €26 per maand.

Wil je ook verkopen op je website en een webshop eraan koppelen, dan betaal je €26 tot €35 per maand.

Je website is niet uniek

Wix heeft heel veel mooie templates, maar je zit in een vast stramien, heel veel mensen zullen hetzelfde sjabloon handteren.

Als je wil opvallen tussen je concurrenten, neem je best een op maat gemaakte website. Zo bouw je het vertrouwen van je klant op. Jouw branding doortrekken zorgt namelijk voor herkenbaarheid en vertrouwen.

Het hebben van een niet-unieke website kan je ook pijn doen in de zoekmachines. Google-bots crawlen je site en merken dat deze erg lijkt op andere websites die er zijn, en je zal hiervoor berispt worden. De sleutel tot het verkrijgen van bezoekers naar je website via Google is het hebben van een unieke website met unieke en boeiende inhoud.

Je bent niet de baas over je website

Dit klinkt misschien vreemd, maar als je gebruik maakt van bestaande platforms als Wix en Squarespace, en die verdwijnen na verloop van tijd (er is altijd wel een reden!) of worden gekocht door een andere grote speler die een heel andere richting uit wil, ben je uiteindelijk je website kwijt. Dit risico vermijd je door te kiezen voor een meer onafhankelijk platform zoals WordPress.

SEO – hoe je website gevonden wordt in Google

Wens je graag online gezien te worden? En dan zeker vanboven in de zoekresultaten in Google komen? Dan dien je gebruik te maken van SEO. Je zal al snel merken dat een Wix website hier minder aan voldoet en minder snel in de zoekresultaten zal verschijnen dan een website die gebouwd is met WordPress.

Lay-out – zelf doen versus uitbesteden

Bij WordPress kun je vaak rekenen op professionele hulp bij het ontwerpen van je website. Met Wix moet je zelf aan de slag, wat veel tijd kan kosten. Het is belangrijk om de afweging te maken tussen zelf doen en uitbesteden, zodat je je kunt concentreren op je kernactiviteiten.

Conclusie

Wix kan een goede keuze zijn voor bepaalde soorten websites, zoals portfolio’s die zelden worden bijgewerkt. Maar voor wie groei en flexibiliteit nastreeft, is WordPress vaak de betere optie. Overweeg je opties zorgvuldig en kies het platform dat het beste past bij je behoeften op de lange termijn.

Wens je graag meer te weten over hoe je je website kunt optimaliseren of een betere
positionering kunt realiseren?

Ben je nog opzoek naar dé toolkit die je helpt om je bedrijf succesvol te runnen? Download dan zeker mijn gratis toolkit.

Neem contact op met Valérie van That’s called strategy.

Stressvrij marketingplan of gewoon stressvrije marketing? That's Called Strategy gaat samen met jou aan het werk!

Ik ben Valérie, nice to meet you

Als gepassioneerde marketingexpert help ik ambitieuze ondernemers zoals jij bij hun online marketing, zodat ze een verpletterende indruk
maken met hun digitale merk. Impact creëren is m’n ding en samen smeden we een ijzersterk en stressvrij marketingplan.

Met een master en postgraduaat op zak, aangevuld met maandelijkse bijscholingen, ben ik de ervaren marketeer die ervoor zorgt dat jij en je bedrijf next level kunnen gaan. 

Bovendien hou ik van doeners die vastberaden zijn om te slagen en grenzen te verleggen. Durf jij het aan om je bedrijf een duwtje in de rug te geven en je dromen werkelijkheid te laten worden?

Stap uit de schaduw, spring in de spotlights en word de go-to expert binnen je vakgebied.
Vul ons formulier in en ontvang een uitnodiging om een kennismakingsgesprek in te plannen.