Je kent het vast wel. Je wil iets delen op sociale media maar eenmaal je start met een Instagram story op te nemen of een post te schrijven, dan blokkeer je. Je weet niet meer wat je moet vertellen.
Hoe maak je nu een connectie met jouw ideale klant? Wat is de basis van een goed verhaal? Hoe deel ik mijn persoonlijk verhaal? Is hier een formule voor?
Wat als ik je vertel dat je dankzij enkele praktische handvaten en technieken jouw volgers om kan zetten naar klanten, of nog meer, naar ware ambassadeurs.
Eerst en vooral; wat betekent storytelling? Vrij letterlijk: een verhaal vertellen via sociale media. Je hebt een inleiding, een middenstuk en een slot. Maar het verhaal dat je deelt draait nooit volledig om jou. Je gaat iets schrijven met in het achterhoofd jouw ideale klant. Je gaat na “what’s in it for them”. Concreet zoek je een rustig plekje uit waar je de tijd kan nemen om te denken, je beeldt je in dat jouw ideale klant recht over je zit, denkt na hoe je die persoon kan helpen. Wat ga je hem of haar zeggen? Doordat je effectief een gesprek met je ideale klant visualiseert kan je alvast informatie bedenken die voor hem of haar relevant kan zijn, en dus ook relevant voor jouw volgers op sociale media.
Maar waarom is het nu juist zo belangrijk om een verhaal te vertellen? Daarvoor zijn er enkele heel simpele redenen. Mensen onthouden verhalen beter, het verbindt mensen met elkaar omdat ze er zichzelf in herkennen, het zorgt ervoor dat je de spanning opbouwt en het brengt een emotie teweeg. En het is net die emotie die zorgt dat je meer kan verkopen.
Er zijn 3 soorten verhalen die jouw doelpubliek kunnen aanzetten tot kopen:
= Het verhaal waarin je vertelt wat je doet, het verhaal die jouw waarom weergeeft, het is het fundament van jouw onderneming. Als je een persoonlijk merk hebt, is het zo belangrijk omdat het aantoont hoe jij de expert bent geworden binnen jouw vakgebied. Het is niet jouw levensverhaal, maar het verhaal die aansluit bij jouw expertise en die vertelt waar je tot hiertoe met je onderneming geraakt bent. Zo leert jouw doelgroep je kennen.
1. Waar jij je vroeger bevond
Hoe was het vroeger. Hoe stond je zelf vroeger voor bepaalde zaken? Hoe stond je tegenover jouw werk? Je denkt eens na over je vroegere zelf.
2. De verandering
Wat heeft aanleiding gegeven tot een verandering, een keerpunt?
3. De weg naar verandering
Je bent begonnen om iets anders te doen. Je hebt het aangedurfd om zaken te overwinnen. Hoe en waarom?
4. Huidige situatie
Je omschrijft hoe het nu voor je is, welke lessen je geleerd hebt, wat je bereikt hebt.
= Dagelijkse verhalen over wat je geleerd hebt. Je deelt je ervaring over een boek, een cursus, een opleiding, iets dat je gedaan hebt en je voegt er een les aan toe zodat je ideale klant hiermee aan de slag kan. Dit is het soort verhaal dat weergeeft dat jij de expert bent in jouw vak. Je ontwikkelt jezelf steeds verder om jouw ideale klanten ook beter van dienst te zijn.
1. Ervaring
Je hebt iets gedaan, een interactie gehad. Je bent bvb naar een netwerkmoment geweest. Iets dat jou eigenlijk wel angst inboezemt omdat je jezelf moet voorstellen aan mensen.
2. Jouw les
Je deelt jouw gedachten en overtuigt wat hierbij veranderd is. Je hebt de stap gezet om mensen aan te spreken waardoor je nieuwe connecties bent aangegaan.
3. Take-away voor jouw volgers
Wat kunnen ze leren van jouw les en hoe kunnen ze het zelf toepassen.
= Hier kan je uitpakken met wat je al voor jouw ideale klant betekend hebt. Je omschrijft hoe deze klant bij je terecht gekomen is, welke uitdagingen hij had en hoe de samenwerking verliep. De voor en na situatie als het ware. Je bouwt vertrouwen op met jouw doelpubliek. Je kan het verhaal van jouw klant vertellen aan de hand van een review, een testimonial of een case studie.
1. Waar de klant stond
Waar je ideale klant zich bevond voordat ze met jou gingen samenwerken. Hun uitdagingen, struggles en verlangens. Jouw potentiële klanten hebben mss dezelfde uitdagingen.
2. De verandering
Je laat zien wat er veranderd is. Wat is de ervaring van je huidige klant. Het proces van de samenwerking. Wat voor inzichten heeft de huidige klant?
3. Waar ze nu staan
Wat zijn de resultaten, wat voor invloed heeft de samenwerking gehad op hun business en privé-leven.
In het werkboek, dat je hieronder kan downloaden ga je alvast aan de slag met deze 3 verhalen. Om deze verhalen ook effectief neer te schrijven in een caption geef ik je graag nog enkele tips mee.
Stel jezelf volgende 5 vragen bij het maken van je captions:
Alle prijzen weergegeven op de website zijn excl. btw. Prijzen zijn steeds onder voorbehoud van wijzigingen of typfouten.
Fotografie door Ellen Terrace, Noud Van Aken, Tinneke Lodeweyckx, Nicole den Harder, Jolien Quintyn, Maxime Hoofdt, mezelf en andere liefdevolle amateur fotografen. Video- en fotografie door Lucy De Bruijn en Yannick Van Aertselaer.
© 2021-2024 That’s Called Strategy | Alle rechten voorbehouden | BTW BE0801945421
Kumppani BV – Bommelsrede 13 – 9070 Destelbergen
Algemene Voorwaarden | Cookies | Privacy | Website design That’s Called Strategy